| BARTH-Go

Jak vlastně vznikla skupina a název BARTH?

Barth

Rozhovor s Michalem Burkoněm, předsedou představenstva a výkonným ředitelem, o začátcích skupiny BARTH

Michal Burkoň začal s podnikáním hned po škole. Svou první firmu založit v 21 letech, tenkrát se věnoval hlavně pronájmu reklamních ploch a prodeji mobilních telefonů. K autům se dostal vlastně náhodou. „Spousta aktivit naší firmy má prapůvod v nespokojeném zákazníkovi. Na začátku jsme vždy chtěli dokázat, že to jde dělat lépe,“ dodává. Nyní je předsedou představenstva skupiny BARTH, jejíž hlavní firmou je Autocentrum BARTH a.s., jeden z největších prodejců aut a motorek v ČR.

Náš rozhovor se odehrává v kanceláři pod logem vaší firmy. Prozradíte, jak vlastně vznikl název BARTH?

Není to zkratka jmen, není v tom skrytý žádný hlubší smysl. Před více než 25 lety, těsně po škole, se mi podařilo sehnat levné letenky do Karibiku. A tak jsem se svou budoucí manželkou a kolegy z práce vyrazil na ostrov Svatý Martin. Když jsme byli na místě, dočetl jsem se o vedlejším ostrově St. Barth (Svatý Bartoloměj). Ostrov objevil v roce 1493 Kryštof Kolumbus a pojmenoval ho po svém bratrovi Bartolomějovi. Dnes to je úplně jiný svět – je to obtížně dostupný, malý ostrov, určený jen pro nejbohatší světovou smetánku.

Přiznám se, že mě nedostupný, extrémně drahý a luxusní ostrov fascinoval. Až na to jednou budeme mít, tak se sem vrátíme a zajedeme na něj, slíbil jsem si tehdy. Nikomu ve firmě jsem o tom ale neřekl. Když jsem později hledal název pro jeden projekt, vznikla firma BARTH - media. A protože se všem název zalíbil, doprovází slovo BARTH každou nově založenou aktivitu.

To zní tak trochu jako klukovský sen. Už se vám podařilo si ho splnit?

Ano, na St. Barth jsem se nakonec opravdu podíval až nedávno, vlastně po více jak 25 letech. Plánovali jsme ve firmě zahraniční výlet jako odměnu pro nejlepší obchodníky. Kolegové chtěli do Karibiku. Společně jsme vymysleli, že zajedeme i na tento ostrov miliardářů. Pobyt byl ovšem tak drahý, že jsme si mohli dovolit strávit na něm maximálně dvě noci. Ale i tak to byl zážitek. Viděli jsme třeba tamní Shell Beach, což je pláž plná mušlí. Jsou jich tam tisíce.

Barth

Odráží se téma Karibiku i ve vašem logu?

Vůbec ne, logo je o mnoho mladší než název a je to zase úplně jiný příběh.Dříve měla každá z firemních aktivit vlastní logo i fonty. Proto vznikla myšlenka vše sjednotit, aby se v nich zaměstnanci i zákazníci lépe vyznali. A tak vznikl font BARTH, který jsme si vyrobili na míru přímo ve firmě. Přibyl k němu vizuální prvek lidí, kteří v kruhu a s rukama nad hlavou slaví vítězství. Někdo si myslí, že jsou to kytky, ale jsou to lidé při pohledu shora. V logu je pět lidí – každý z nich má svou barvu a každý znázorňuje jednu z našich tehdejších aktivit. Logo vzniklo před pěti lety, dnes už podnikáme celkem v deseti oblastech.

Pod logem nově najdeme slogan „…neobyčejně!“. Je i tady ukrytý příběh?

Určitě, tentokrát je to ale příběh z Pardubic. Hledali jsem něco, co by spojovalo všechny naše aktivity. Jedno slovo, kterým by šel popsat celý BARTH. Zákazníci nám často říkají, že jsme něčím jiní, i když to vlastně neumí přesně popsat. No a jestli je něco, čemu se jako firma těch 25 let vyhýbáme, tak je to obyčejnost, průměr a kopírování ostatních. Neobyčejně vyjadřuje náš přístup k práci, naše nastavení v hlavě. Je to zároveň závazek a slib, že neusneme. Lidé s námi teď spolupracují nejspíš právě kvůli naší neobyčejnosti. Budeme makat na tom, aby ji tu našli i za dalších 20 let.

Pojďme ještě na chvilku k vašim začátkům. Mluvili jsme o BARTH - media. Byla tedy reklamka dřív než autocentrum?

Přesně tak, k autům jsem přišel vlastně náhodou. První, co BARTH nabízel, byly reklamní plochy na zastávkách pardubické MHD. Všiml jsem si tehdy, že v Pardubicích, narozdíl od jiných měst, nebyl na zastávkách ani jeden plakát. Dohodl jsem se s městem na pronájmu ploch a začal oslovovat první zákazníky.

To je ale pořád hodně daleko od aut? Kdy přišlo na řadu Autocentrum?

Přesně ve chvíli, kdy jsme v BARTH - media neměli čím jezdit. Poptával jsem tehdy v roce 1996 místní dealery, ale nikde mi nenabídli odpovídající cenu, o servisu a přístupu k zákazníkovi nemluvě. Tak jsem spíš z trucu napsal do Škodovky, že si v Pardubicích zkrátka budeme auta prodávat sami. Shodu okolností Škoda tehdy také hledala nové prodejce a dohodli jsme se. Tím vznikl náš první autosalon. Když jsme tehdy v prvním roce 1998 prodali 60 aut, mysleli jsem si, že je to náš strop. Dnes jich v Autocentru BARTH prodáme ročně přes 6 500 a máme autorizované zastoupení 8 značek a mnoho autosalonů a areálů. Dokonce jsme se nyní stali největším prodejcem vozů Volkswagen v České republice.

Jak jste se dostal k motorkám a karavanům?

Zase z naštvání, nebo spíš zákaznické nespokojenosti. Když jsme si s manželkou vybírali před 5 lety motorky, byli jsme už relativně zkušení prodejci aut. Věděli jsme, jak se má chovat dobrý prodejce, co zákazníci potřebují. Nějak podvědomě jsme to samé čekali i od prodejců motorek, ovšem byli jsme zklamaní.

Zkuste to trochu přiblížit, jak poznám dobrého prodejce?

Kupodivu to není o kravatě ani o pozlátku, je to o lidech. Z prodejce, ale i mechanika by lidé měli mít dobrý pocit. Znáte to, jsou lidi, se kterými rád trávíte čas a lidi, od kterých podvědomě utíkáte. U motorek nám vadil hlavně nezájem. Třeba to, že nás po naší návštěvě nikdo nekontaktoval. Proto jsme se rozhodli jim jednoduše nedat naše peníze a postavit si vlastní dealerství zaměřené na motorky. Napsali jsme do YAMAHY, že je chceme prodávat a dohodli jsme se. Dnes je Motocentrum BARTH autorizovaným dealerem mnoha značek, jako např. BMW, YAMAHA, Vespa, Moto Guzzi a dalších a ročně k nám najdou cestu stovky zákazníků.

Image11-min.jpg

Motocentrum se za poslední roky také pořádně rozrostlo, co plánujete dál?

Chceme jít zákazníkům naproti. Nebýt jen prodejcem, ale parťákem pro „motozážitky“ všeho druhu. Plánů je hodně, prozradím to, že chceme zapracovat na tom, aby se u nás mohli motorkáři setkávat, i když zrovna nepotřebují servis nebo nový stroj. Motorku si u nás může na webu vybrat kdokoliv z České republiky, rádi mu jí dovezeme až domů.

_ZEH8470-min.JPG

U karavanů provozujete půjčovnu, nenapadlo vás obytná auta také prodávat?

Kupodivu vlastnit karavan nedává z pohledu financí moc smysl. Znám to z vlastní zkušenosti. Když je karavan váš, jste jeho otrokem. Leží vám v něm peníze a vy cítíte závazek s ním každý víkend cestovat, aby se investice vrátila. Já i spousta jiných lidí ale máme čas vyrazit na dovolenou maximálně dvakrát do roka. Proto jsme si karavany půjčovali. Tehdejší půjčovny mi ale občas dokázaly zážitek z dovolené pokazit.

Čím  třeba Vám zážitky dokázaly pokazit?

Hlavně čistotou a stavem aut. Karavan nahrazuje hotel, proto by u něj měly být podobné standardy čistoty a řekněme estetického dojmu. Když neuklidíte doma, je to pořád vaše věc. Když si ale pronajímáte prostor, kde chcete týden relaxovat, máte jako zákazník nárok na perfektní čistotu. V naší půjčovně obytných aut BARTH Caravan nyní máme okolo 30 obytných aut a neustále je rozšiřujeme a obměňujeme, za nové.

Co nového jste připravili pro Vaše zákazníky skupiny BARTH ?

Aktuální novinkou je web BARTH-GO.cz, na kterém našim zákazníkům nabízíme kompletní mobilitu pod jednou střechou. Jinými slovy – ať už budou zákazníci potřebovat cokoliv, od motorek přes nové i ojeté osobní a užitkové vozy až po půjčení karavanu, na www.BARTH-GO.cz to najdou. A dovezeme jim vybrané auto či motorku po celé České republice, pokud budou chtít.

Na závěr jeden osobnější dotaz. Zmínil jste, že neobyčejnost BARTHu vnímá každý trochu jinak. Kde vidíte tu neobyčejnost vy?

Těžko se hodnotí něco, čeho jsem sám součástí. Lépe to určitě řeknou naši zákazníci. Mě třeba těší, že k nám lidé váží cestu i z větších dálek. Nechtějí jenom auto, chtějí ho od BARTHu. To je pro mě signál, že to děláme dobře. A ano, pořád nás to ještě neskutečně baví.

 

Děkujeme za rozhovor.