Model R9 využívá osvědčenou závodní technologii a kombinuje ji s odborností uznávanou platformou tříválcového motoru, která v posledním desetiletí způsobila u značky Yamaha revoluci. Spojení této známé pohonné jednotky s vysokým točivým momentem a proslulé závodní preciznosti značky Yamaha vytváří dokonale vyvážený model Supersport, který je hoden svého postavení vlajkové lodi řady R.
Model R9 si zachovává mnoho konstrukčních prvků inspirovaných MotoGP, které se staly synonymem pro supersportovní stroje Yamaha, a představuje pokrok očekávaný od nové generace. Odpružení na úrovni R1 a přední brzdy Brembo nabízejí úroveň přesnosti, ovladatelnosti a hbitosti, kterou je řada supersportů Yamaha proslulá.
Model R9 je poháněn oceňovaným kapalinou chlazeným tříválcovým motorem Yamaha CP3 o objemu 890 cm3 s rozvodem DOHC a vstřikováním paliva se 4 ventily na válec. Vrtání a zdvih 78 mm × 62 mm a kompresní poměr 11,5: zajišťují vynikající točivý moment a dostatečný výkon. To v kombinaci s jemným ovládáním, které nabízí procesorem řízená škrticí klapka Yamaha (YCCT), zaručuje optimální výkon na závodní dráze i na silnici. Konečný převodový poměr, načasování zážehu a dávkování paliva jsou optimalizovány pro výkony supersportů.
Rám z gravitačně litého hliníku ve stylu Deltaboxu byl vyvinut speciálně pro model R9 a jeho tuhost byla vyladěna pro sportovní výkony při nízkém i vysokém zatížení. Samostatná hmotnost rámu 9,7 kg z něj dělá nejlehčí rám, jaký kdy byl použit pro model Yamaha Supersport. Díky tomuto lehkému podvozku je celková hmotnost modelu R9 pouhých 195 kg, což zaručuje optimální poměr výkonu a hmotnosti.
Model R9 je jedním z dosud nejúčinnějších motocyklů Yamaha z hlediska aerodynamiky, čehož bylo dosaženo kombinací konstrukce přední kapotáže vyvinuté na základě rozsáhlého testování v aerodynamickém tunelu. Přítlačná křidélka těsně pod světly snižují zvedání přední části stroje a zlepšují kontakt s vozovkou. Samotná křidélka snižují vztlak předního kola v přímém směru o 6–7 % a v kombinaci s předním spoilerem pod M-kanálem se tento účinek při průjezdu zatáčkou zvyšuje na přibližně 10 %.
Model R9 je vybaven závodními monoblokovými třmeny Brembo Stylema, které jsou lehké, tuhé a navržené tak, aby poskytovaly lepší kontrolu a stabilitu při brzdění. Brzdové hadičky opletené nerezovou ocelí a velké přední kotouče o průměru 320 mm zajišťují vynikající stabilitu a ovladatelnost, zejména při intenzivním brzdění. Radiální hlavní válec Brembo má pístek, který se pohybuje ve směru rovnoběžném s brzdovou páčkou a vyvíjí tlak lineárně podle toho, jak jezdec tahá za páčku, což přináší dokonalý pocit kontroly.
Nová 43mm přední vidlice upside down KYB byla kompletně přepracována a nyní je vybavena individuálními regulátory odskoku a kompresním tlumením na levé a pravé noze vidlice. Každou z nich lze nastavit samostatně, přičemž pravá noha k tlumení odskoku a levá komprese, a to jak vysokorychlostní, tak nízkorychlostní. U zadního tlumiče lze nastavit předpětí, tlumení odskoku, kompresní tlumení a světlou výšku. Nové uspořádání přispívá k vysoce přesnému tlumení a nabízí lepší zpětnou vazbu od povrchu trati nebo silnice.
Tři integrované jízdní režimy „Sport“, „Street“ a „Rain“ s továrním nastavením s různými úrovněmi pro různé podmínky doplňuje možnost přednastavit dva vlastní režimy a čtyři režimy Track.
Jedná se o modelový rok 2025.
Typ motoru | 4taktní, Kapalinou chlazený, DOHC, 4ventilový, 3 válec |
Zdvihový objem | 890 ccm |
Maximální výkon | 87,5 kW (119,0 koní) při 10 000 ot./min |
Typ spojky | Mokrá, vícelamelová |
Převodovka | Stálý záběr, 6rychlostní |
Rám | Diamond |
Systém předního odpružení | Teleskopické vidlice, Ø 43 mm |
Systém zadního odpružení | Kyvná vidlice, kloubové odpružení |
Přední brzda | Hydraulická dvoukotoučová brzda, Ø 320 mm |
Zadní brzda | Hydraulická jednokotoučová brzda, Ø 220 mm |
Celková délka | 2 070 mm |
Celková šířka | 705 mm |
Celková výška | 1 180 mm |
Výška sedla | 830 mm |
Rozvor kol | 1 420 mm |
Minimální světlá výška | 140 mm |
Kapacita palivové nádrže | 14 l |
Mokrá hmotnost včetně náplní | 195 kg |